jan
Digital Cultures: “Att spela på hemmaplan: Ett decennium av det goda, det onda, det fula i den digitala kulturens domesticering.” (bokprojekt), Jessica Enevold
Att spela på hemmaplan: Ett decennium av det goda, det onda, det fula i den digitala kulturens domesticering.
Abstract:
Till viktiga vardagspraktiker i skandinaviska hem och familjer hör numera både datorspelande, surfande och andra aktiviteter på sociala medier på digitala plattformar av olika slag – datorer, plattor, mobiler. Att spela på hemmaplan är som sportkommentatorerna ibland säger om fotboll inte alltid lätt, en fördel med baksidor. Digital Kultur är ett komplext fenomen.
Det senaste decenniet har teknisk utveckling och digitalisering av individ och samhälle i den uppkopplade delen av världen gått fort och inom området datorspel, så kan observeras att spelande och sociala-media användande har skapat nya, och omkönat gamla, beteenden, kulturer och kapitel i vår tekno-kulturella samtidshistoria. I detta artikel/kapitelutkast återger jag i korthet några av mina inblickar och insikter som spelare och forskare i det digitala landskapet det senaste decenniet, i form av både vetenskaplig och ovetenskaplig spaning. Berättelsen sträcker sig från upptäckten av den osynliga Mama Ludens i spelarkulturens garderob och utmaningen av spelvärldens stereotypa rigida spelaridentiteter, till exponeringen av "det goda” i det passionerade spelandet, utvärderingen av "det dåliga” och sökandet efter förklaringar och strategier för "det fula" i det problematiska och till och med ”onda” i digitaliseringens kölvatten.
Vad är det som har skett de senaste åren på den digitala hemma-arenan, och vad ska vi göra nu?
Om evenemanget
Plats:
LUX C436
Kontakt:
olof [dot] sundin [at] kultur [dot] lu [dot] se